14 + 1 dolog, ami egy ütős márkához kell

Kisgergely Judit

Kisgergely Judit

Brand stratéga

Mik azok a tényezők amik egy valóban ütős márkát meghatároznak ma a piacon?

Ebben a blogcikkben 14 + 1 dolgot gyűjtöttem össze, amik úgy gondolom képesek sikerre vinni egy márkát a 21. században. Nincs rangsorolás a számok között – azok csupán a felsorolás miatt kerültek a szövegbe. Fogadd szeretettel – remélem Te is tudsz belőlük meríteni.


1. Személyiség

Légy Önmagad! Ne akarj másnak látszani, mint aki vagy, hiszen sokkal nehezebb fent tartani a látszatot, mint megmutatni a valóságot! Nyilván nem fogsz tudni mindenkinek megfelelni, de ne aggódj, ők valószínűleg nem is a te célcsoportodba tartoznak majd!


2. Önismeret

Az egyik talán legfontosabb márka összetevő az önismeret. Tudni, hogy ki vagy, mik a céljaid, milyen dolgokat szeretsz, milyen a stílusod, és tudni a saját MIÉRT-edet. Az önismeret egy soha véget nem érő folyamat, azonban minél több rétegét ismered magadnak és a márkádnak annál egyszerűbbé válik a márkaépítés folyamata.


3. Egyediség

Miután megvan a saját márkád egyedivé kell formálnod azt. Lehet, hogy bizonyos stílusban írsz szövegeket, vagy bizonyos módon öltözködsz, karakteresebb vonalakat használsz vagy éppen a pasztell színek azok, amik kifejeznek Téged. De az is lehet az egyediséged kulcsa, ha fantasztikus az ügyfélszolgálatod és a vevőid már az első perctől érzik, hogy nálad megbecsülésedet, törődésedet. Találd meg magaddal kapcsolatban azokat az egyedi vonásokat, amik megkülönböztetnek a többi márkától. Tedd fel bátran a kérdést:

Mitől vagyok egyedi? (Ez lesz a Te USP-d. USP = Unique Selling Proposition)


4. Átgondolt stratégia

A stratégiákban való gondolkodás elengedhetetlen, ha márkaépítésbe kezdesz. Az egyedi stratégiának ki kell kristályosodnia, de számtalan hívókérdés van a branding folyamatban, amin elindulva tervezni tudsz. Fontos, hogy se a tartalom, se az online felületek szempontjából ne csapongj össze-vissza. Próbálj átgondoltan építkezni – stratégiákban gondolkodni!


5. Önazonos kommunikáció

Ha kilépsz az online térbe nagyon fontos, hogy megtaláld a saját hangodat. Ez nem feltétlenül jön az első posztnál, képnél, blogcikknél, de minél többet “gyakorolsz”- gyártod a tartalmat, annál ügyesebb leszel, és annál inkább tudni fogod mi az, ami Te vagy és ami neked való. Ha önazonos vagy a kommunikációdban, akkor meglásd hatékonyabb is leszel.


6. Transzparencia

Építs bátran a személyiségedre, ne félj a hibáktól és ne félj embernek lenni! Légy transzparens, de szabd meg a saját határaidat is!


7. Láthatóság

Legyél jelen a számodra legrelevánsabb közösségi platformokon. Légy tudatosan látható és érd el, hogy minél többen tudjanak kapcsolódni hozzád.

8. Következetesség

A nyilvános márkádnak egyeznie kell azzal, amit az offline életben csinálsz. Teljesen megsemmisítheted a márkád azzal, ha kiderül, hogy bort iszol, de vizet prédikálsz. Ha csak “osztod az észt”, de te nem csinálsz semmit a másoknak adott tanácsaidból, akkor az egy idő után nagyon visszaüthet.

Az egyik legpozitívabb visszajelzés, amit kaphatsz az, ha az emberek azt mondják, a való életben is olyannak látnak, mint az online térben. Légy tehát következetes!

Adj időt a márkádnak a növekedésre. Légy kitartó és türelmes, hiszen Róma sem egy nap alatt épült fel!

 

10. Értékek, amiket átadhatsz

Adj értéket a követőidnek, közösségednek! Ossz meg velük tippeket, adj nekik olyan témákban tanácsokat, amiben Te otthon vagy. Nem kell nagy dolgokra gondolni, a lényeg, hogy számukra értékeset közvetíts. Pl.: marketingesként: marketingtippeket; stílustanácsadóként: stílustippeket, öltözködési praktikákat; kozmetikusként: tanácsokat a kozmetikai termékekkel kapcsolatban – bőrtípus szerinti krémajánlás stb…

 

11. Szakterület

Legyen szakterületed! Ne legyél mindenhez is értő – persze szabad kalandozni, de alapvetően maradj hű a stafétabotodhoz. Csak így tudsz kiváló reputációt építeni a területeden: ez teszi majd lehetővé, ha Rád gondolnak – rögtön a szakterületed jusson az emberek eszébe rólad és fordítva.

 

12. Kapcsolatok

Rendkívül fontos, hogy mind az offline, mind az online térben építsd a kapcsolataidat. Ezt nem lehet eléggé hansúlyozni! Az én szememben a kapcsolati tőke az egyik legfontosabb marketing eszköz még most is – hiszen ezekből születnek az ajánlások, a “word of mouth”. Ne becsüld le a kapcsolataidat – mert ezek valódi értékkel bírnak.

 

13. Közösség

Törekedj elsősorban egy erős közösség építésére és ne a követők gyűjtésére. Ne a like-ok számítsanak amikor üzletet építesz, hanem az interakció, ami a csoportodban zajlik. Gondoskodj a közösségedről és támogasd őket a tudásoddal!

 

14. Storytelling

Mesélj történeteket, ossz meg storykat a márkádról, magadról, a branded születéséről, a kudarcaidról, a sikereidről. Meglátod az emberek imádni fogják! A témában van egy blogcikkem, kattints IDE és olvasd el, ha szeretnél többet megtudni a történetmesélésről.

 

+1. Rengeteg munka

Azt hiszem, nem kell magyaráznom ez mit jelent! 😊

Ne felejtsd el tehát, hogy a márka egy ígéret, amit magadról kommunikálsz. A személyes márka azt mondja, hogy ha kapcsolatba lépsz velem, engem választasz konzultánsnak, tőlem vásárolsz teremékeket stb. akkor ezt a bizonyos személyt kapod meg.

 

Nehéz-e önmagadnak lenni minden körülmények között?

A válasz : igen, de közel sem lehetetlen.