Miért fontos meghatároznod a célközönségedet?
Hatalmas az online zaj – ezt már mindenki tudja, látja, hiszen megállás nélkül zúdul ránk az információ, a posztáradat, a hirdetések.
Ha Te is vállalkozást viszel, és terméket, vagy szolgáltatást értékesítesz – akkor már biztosan hallottál célközönségről, és annak fontosságáról. A célközönséget jól meghatározni, körülírni azért fontos: EGY, hogy tudjuk kinek kell kommunikálnunk – kit kell megszólítanunk! KETTŐ, hogy tudjuk kinek kell hirdetnünk a termékeinket, és a szolgáltatásainkat.
Aki napjainkban azt mondja, hogy neki mindenki a célközönsége: 5-től 99-éves korig, az EGY nem mond igazat, KETTŐ nem ismeri a célközöségét, vagy az UNO kártyajáték tulajdonosa. 🙂 De viccet félretéve nézzük meg hogyan tudod a legegyszerűbben meghatározni a célközönségedet.
Hívókérdések a célközönség meghatározásához
A célközönség, másnéven célcsoport meghatározásakor elsőkörben gondolj arra, hogy a termék vagy szolgáltatás, amit értékesíteni szeretnél kiknek az életét könnyíti meg:
pl.: Gyermekruhákat és gyermekkönyveket árulsz. Kik lesznek a potenciális vevőid?
Nyílván a gyermekes szülők jutnak eszedbe, sőt rögtön be is tudod lőni, hogy nagy valószínűséggel az anyák azok, akik ruhát és könyvet vásárolnak a gyermekeknek. Mivel ma már a fizikai üzletek is tudnak webshop nélkül online értékesíteni (FB oldal, FB csoport, Instagram) így demográfiai adatként akár a teljes országot is belőheted. Itt következik a kérdés: mi egyebet tudsz még ezekről az anyákról?:
– Életkoruk?
– Hány gyerekünk van, és hány évesek?
– Milyen beosztásban dolgoztak mielőtt édesanyák lettek?
– Mi az érdeklődési körük?
– Milyen problémákkal küzdenek: esetleg nem találnak biopamut ruhát a piacon, vagy kifejezetten magyar terméket keresnek?
– Angolul szeretnék tanítatni a kisgyermekeiket?
– Kik vannak hatással rájuk?
– Követnek influenszereket?
– Mi egyéb motiválja aőket bban, hogy a Te termékedet válasszák?
– Milyen social media platformokat használnak, és ott mikor vannak jelen? stb….
A célközönség meghatározása, igényeinek felmérése, fájdalompontjainak feltérképezése az egyik legfontosabb feladat, amit el kell végezni a márkaépítés során.
Ha bizonytalan vagy a célközönségeddel kapcsolatban, nyugodtan csinálj PIACKUTATÁS-t:
- elemezd ki a már meglévő adataidat, (Facebook Audience Insights vagy Google Analytics – Audience-ben.)
- készíts kérdőívet majd kérd meg ismerőseidet, hogy válaszolják meg a kérdéseidet.
- De az is piackutatás, ha 10 potenciális ügyfeleddel beszélgetsz a termékeidről, szolgáltatásaidról és megtudod tőlük, hogy őket segítené-e az, amit Te kínálsz. (Ha igen, HOGYAN – ha nem MIÉRT NEM?
Mi az a ügyfélavatár és hogyan készítheted el?
Az ügyfélavatárok a célközönségeden belüli kisebb csoportok. Minél több és pontosabb adat áll rendelkezésedre, annál komplexebb profilt tudsz készíteni. Ha jól beszélsz angolul, és érdekel a téma ezen az oldalon többet is meg tudhatsz ügyfélavatárokról.
A célközönség ismerete az egyik legfontosabb alap a marketingben. Amit illik, és felül is kell vizsgálni időről-időre. A célközönség ma már nem az, ami 10 évvel ezelőtt volt. Gyorsabban változik, mint valaha.
Ismerd a fogyasztót, a fogyasztói magatartásokat, életstílusokat, insight-okat, motivációkat és követni kell a trendeket, melyek a célcsoportunkkal kapcsolatosak.
Ehhez kapcsolódva zárásként hoztam egy 2007-es Microsoft reklámot, ami a fogyasztó és a reklámipar kapcsolatát mutatja be. Napjaink gyorsan változó világában méginkább érdemes tudnunk mit akar a közönségünk! Sokszor ez a tudás lesz a legnagyobb versenyelőnyünk!
Köszönöm, hogy végig olvastad! Remélem hasznosnak találtad a cikket!