A legfontosabb márkaépítési alapok

Kisgergely Judit

Kisgergely Judit

Brand stratéga

Az előző blogcikket folytatva a márkaépítés témakörénél maradok, abból a célból, hogy további segítséget adjak Neked a márkaépítésben, énmárkaépítésben.

A következőkben a branding különböző elemeit veszem sorra, és megpróbálom alaposan körbejárni, remélve, hogy a kapott információkat fel tudod használni a saját márkád vagy a céged márkájának építésében. 

Mi tartozik a márkaépítéshez?

A márkaépítés mindent magába foglal, ami a márkával kapcsolatos. Érdemes azonban két részre osztani: az egyik, amit látunk, a másik pedig az, ami a színfalak mögött helyezkedik el. 

Ha a kedvenc márkádra gondolsz biztosan Neked is eszedbe jutnak annak sajátosságai: – a neve, a logója, a színei, a jelmondata (tagline), vagy akár a betűkészlete – ezek mind karaktert adnak a márkának és ezek azok, amik vizuálisan először elérik magát a vásárlót.

Egy jól felépített márkát onnan lehet felismerni, hogy az imént felsorolt részek illeszkednek egymáshoz – stílusban, vizualitásban. Ezeknek az összessége adja majd a márka egyedi arculatát, azt, amiről felismerhető lesz az emberek szemében.

A márkaépítés “láthatatlan” részei a kulisszák mögött megbúvó elemek. Ide tartozik: a márkaötlet, a márka miértje, a célközönsége, a személyisége, a pozícionálása, az értékei és a víziója. Ezek azok az elemek, amik nem egyértelműek az első pillanattól, viszont márkakommunikációval, vizualitással, stratégiával ki lehet fejezni és az emberek tudtára lehet adni ezeket a tulajdonságokat is.

De nézzük meg, hogyan néznek ki a leírtak egy ábrán:

A jéghegy tetején találhatóak az arculati elemek, az alján pedig azok, amik egy márka valódi személyiségét és tulajdonságait adják. Egyszerű példával élve gondolj úgy a márkádra, cégedre, mint egy emberre. A látható elemek a megjelenést kölcsönzik: olyanok, mint a ruha és a kiegészítők.  A szem számára láthatalan részek pedig azt, ami egy arc mögött van – ami egy ember története, értékei, célja, személyisége, baráti köre, stb…

Nyugodtan menj végig Te is a saját márkádon a felsoroltak szerint és nézd meg, hogy mennyire tükrözi a márkád kifelé azokat az értékeket és személyiséget, amit magadénak érzel. Illetve, hogy minden elem pontosan meghatározott-e a felsoroltak közül. A márkaépítés ugyanis ezeknek az márkaelemeknek a lefektetésével kezdődik.

Azt javaslom dolgozz bentről kifelé és elsőként határozd meg azokat, amiket a jéghegy víz alatti részénél látsz.

Abban az esetben, ha már nem kezdő márkaépítő vagy, és a márkád rendelkezik kidolgozott arculattal – érdemes azt megvizsgálnod, hogy a márkakommunikációd, vizuális kommunikációd egységes és hiteles képet alkot-e a közösségi médián!?

Miért fontos, hogy tudatosan építsd a márkád?

Azt mondják ma már az is építi a márkáját, aki nem építi. 

Hiszen tisztelet a kivételnek, mindannyian rajta vagyunk egy, vagy akár több közösségi média felületeten, mint például: Facebookon, Instagramon, LinkedInen, Twitteren, TikTokon és a sornak még nincs vége. Gondolj csak bele: minden amit posztolsz, megosztasz a hírfolyamodban mesél rólad. 

Legyenek ezek akár szövegek, fotók, videók, vagy bármilyen szösszenet; minden, ami kikerül az online térbe megmutat belőled egy darabot az ott jelenlévők számára. Ezért érdemes nagyon tudatosan használni a közösségi médiát és oda figyelni arra, hogy hitelesen és önazonosan jelenj meg ott is.

Akár személyes, akár céges márkáról beszélünk a márkaépítéssel ma már nem lehet nem foglalkozni. Mind rövid, mind pedig hosszú távon megéri befektetni az időt és energiát ebbe a folyamatba, ugyanis a márkaépítéssel:

– bizalmat ébresztesz,

– magadhoz kapcsolod a követőidet, vásárlóidat,

– megszilárdítod a jelenléted a piacon.

Azonban van egy rossz hírem is ezzel kapcsolatban, ami az, hogy a márkaépítés sosem ér véget!  Nem elég egyszer elvégezni a feladatot, mint az iskolában,  itt folyamatosan dolgoznod kell rajta, újra és újra implemetálnod kell a márkaépítésedbe azokat az értékeket, amik a sajátjaid!

Egy márkát felépíteni és fenntartani manapság sokkal bonyolultabb, hiszen hatalmas az online zaj – nem könnyű kitűnni. De én arra bátorítalak, hogy ne add fel, kérj segítséget, ha elakadsz a vállalkozásodban, énmárkaépítésedben. És ami a legfontosabb mindig maradj hitelesen és önazonosan! Meglátod kifizetődik!

Remélem segített Neked ez a cikk, és találtál benne egy-két hasznos információt. Ha pedig jobban beleásnád magad a márkaépítés témájába, szerettel ajánlom Serfőző Péter: Branding könyvét, amibe ITT beleleshetsz, és meg is vásárolhatsz!