Gondolkodtál már azon, hogy mi a különbség a marketing és a branding között?
Ha igen, akkor nem vagy egyedül. A kettő kétségtelenül összefügg egymással, jobb esetben nem létezik egyik a másik nélkül. Ha belegondolok olyanok ők, mint a tyúk és a tojás esete. Akár azzal is kacérkodhatnék: mi volt hamarabb a branding vagy a marketing? DE erre térjünk vissza inkább később, egy másik blogcikkben.
Vállalkozás tulajdonosként, nagyon fontos külön egységként megérteni a két fogalmat, hogy aztán hatékonyan tudd őket együtt használni. Ezért nézzük is meg, mi micsoda.
MI A BRANDING?
A brandinget magyarul márkaépítésnek nevezzük. Dióhéjban a branding az, aki vagy – amilyen vagy. Amikor branding folyamatokon dolgozunk és meg kell állapítanunk milyen pontosan egy adott márka – rengeteg kérdésre kell választ kapnunk.
Többségében olyan kérdésekre, amelyek meghaladják az iparági általánosításokat, a kínált szolgáltatásokat és termékeket. A kérdésekkel sokkal inkább arra keressük a választ: ki vagy te, mint vállalkozás, és ami még fontosabb: ki vagy te, mint márka. Céges márkaépítés esetén azt kell meghatároznod: mi és milyen a vállalkozásod, mint márka?
Nézzünk meg néhány kérdést, ami tökéletes kezdő lépés lehet, ha márkát építesz:
A fenti kérdések csak egy kis szeletét adják a márkaépítésnek, megválaszolásuk azonban segíteni fogja, hogy megértsd a különbséget a márkaépítés és a marketing között!
A márkaépítéshez tartozik az, amit a vásárlóid várhatnak tőled, amit megtapasztalnak majd, amikor igénybe veszik a szolgáltatásaidat, használják a termékeidet.
De miért is fontos, hogy meglegyenek a válaszaid a fenti kérdésekre? Azért, mert egy stabil alapokon álló márka marketingjét sokkal egyszerűbb kivitelezni – egy egységes brandinggel rendelkező cégről, személyiségről könnyebb nem izzadságszagúan kommunikálni. Egy jól meghatározott brand mindig megalapozza a marketing folyamatokat.
Ha gondolod szánj egy kis időt a fenti kérdésekre és gondold ki, vagy gondold újra a válaszaidat. Ha pedig nem személyes márkát építesz, hanem egy cégét, beszéld át a kollégáiddal, hogy ők milyennek látják a márkátokat. Meglátod, hogy a kérdések összefüggnek a céged belső működésével és belső kultúrájával is.
MI A MARKETING?
A marketing azoknak a tevékenységeknek az összessége, amelyeket egy márka üzenetének eljuttatásához használ. Ebbe beletartozik minden olyan tevékenység is, melynek célja, hogy egy szolgáltatás vagy termék eljusson a fogyasztóhoz. A marketing egy nagyon szerteágazó terület, és a közhiedelemmel ellentétben nem csak a reklám tartozik bele.
Specifikusan megkülönböztetünk online marketinget és offline marketinget, ezeken belül pedig számos részterületet.
A következő képen a marketing leggyakoribb területeit soroltam fel – a teljesség igénye nélkül:

Az, hogy mire van ténylegesen szükséged a felsoroltak közül nagymértékben attól függ, hogy a lehetséges ügyfeleid, vagyis a célközönséged melyik közösségi média felületen tölti legszívesebben az idejét.
Mindazonáltal számos más lehetőség is adott, amiknek a segítségével sikerre viheted a személyes márkádat, vállalkozásodat. Röviden összefoglalva: Ha a márkaépítés az, aki vagy – akkor a marketing ennek az imidzsnek a tudatos növelését jelenti különböző eszközök segítségével.